söndag 10 april 2011

Idag fyller jag 10 v! Solig vårhelg:)

Åh det var det här matte pratat om! Vårsol och värme!

Jag har sett fjärilar, humla, flugor och upptäckt strandkanten nu när isen är på väg bort. I skogen var det mycket pinnar och grenar efter blåsten men jag har blivit väldigt smidig och springer snabbt!

Idag fyller jag 10 v och matte tycker att jag är väldigt läraktig. Nu kan jag sitt och ligg. Inte på avstånd men om matte har en godisbit så förstår jag. "Häråt" är mitt inkallningskommando och nu har matte provat några gånger när jag är liiite upptagen att ropa. Och visst har jag kommit då. Annars är det ett jäkla tjat med häråt hit och häråt dit varenda gång jag springer mot matte frivilligt. Hon hänvisar som vanligt till den där boken där det står om hur jag ska bli positivt hjärntvättad med beröm när jag gör något bra. Matte säger att hon är rätt trött på att höra sin överpositiva stämma i tid och otid....men förhoppningsvis lönar det sig för framtiden att ta vara på dessa första, viktiga veckor. Dessutom uppfostrar hon inte bara mig, utan får hela tiden berätta för husse vad han får göra och säga så dom beter sig likadant. Husse suckar nog lite...men han vill väl att jag ska bli väluppfostrad va? Eller hur husse?:)

En annan sak jag lärt mig under veckan är ögonkontakt. När matte lägger en godisbit på golvet framför mig ska jag först titta på henne innan hon säger varsågod:) Jag har fattat och är jätteduktig!

Nedan kommer lite bilder från min soliga helg. Matte säger att det är väldigt svårt att fotografera mig utomhus och samtidigt vara på alerten och träna kommandon men några bilder hann hon ta:)


/Tass tass från Russlan


Kottar är verkligen något jag gillar att busa med!




Aha! En jättepinne! Roligare att tugga på än bollen:)





 Skogen är så stor, så stor....och jag är så liten....




Matte säger att jag är väldigt duktig på skogspromenad!:)



 Idag har jag bekantat mig med strandkanten.




Upptäckte att man kan dricka det vattnet också! Inte bara det i skålen....


 Och så har husse och matte visat att vi har en jäääättestor brygga att busa på:)




Fast ibland står jag still också, så matte kan få en fin bild eller två på mig i vårsolen....

4 kommentarer:

  1. Vilken fin helg du har haft kära Russlan. Och vilka framsteg du gör hela tiden, du har verkligen fått en toppenmatte med stort tålamod.
    Vi har en strand här också, på andra sidan skogen där jag gillar att gå. Kommer ihåg en av de första gångerna som jag spran i sanden på den 6 km långa stranden. Det kom en annan tant som gick i vattenkanten och jag tog sats uppifrån för att överraska henne, men hade sån fart att jag plötsligt var ute i vattnet. Hade inte fattat att det var blött. Såå blått. Oj vad jag blev förvånad.
    Idag ska vi ut i skogen igen. Sen ska storebror vada. Han är en sån sort som ska badas minst varannan vecka, stackarn.Har jag förresten berättat att han är champion ? Både svensk och norsk och han berättar ofta om hur det är på utställningar. Men sånt slipper jag
    Tasstass och hälsa din fina matte - och husse
    Doris

    SvaraRadera
  2. Ja syster än så länge är blött lite läskigt;( Första veckan sprang jag rakt ut i en djup vattenpöl och jag visste inte vilken tass som jag fortast kunde lyfta på...
    Tycker du om att simma nu när du är vuxen Doris?

    Oj vad roligt att ha en riktig champion som storebror! Vad är han för nån då? Har jag missat att du har en russellbror eller är det en annan ras?

    Nu säger matte att vi ska gå ut, igen:)

    Tass tass Doris:)

    SvaraRadera
  3. Hej liten
    Storebror är ingen russla, han är en bichon havanais, en ras som egentligen kommer från Kuba. Han ska ha lång päls, men nu när han fyllt 11 har matte klippt den så han slipper så mycket frisering. Bara lite fön så han blir torr när han badat.
    Bada i havet är ok, lerpölar går också bra /tycker inte matte så när det händer åker jag på bad med shamponering hemma och det är inte kul.
    Utställningschampion är en form av skönhetstävling för hundar. Man ska se ut enligt en speciell mall. Sånt slipper jag för jag har ett underbett - som gör att jag kan le!
    Idag har jag inte fått gå ut i skogen för det är en varg som är stressad och springer lös en dryg mil härifrån
    Tasstass
    Doris

    SvaraRadera
  4. Usch en varg!!!! Fy. Ja hur beter sig en sån när den springer på en hund? Fast de kanske är ganska skygga.....
    Storebror låter som en riktig snygging!Fast underbett är ju charmigt;)
    Det där med schampo har inte matte provat ännu, bara massa gosigt ljummet vatten i balja och dusch....mycket bättre än det där kalla i vattenpölarna ute:)

    Tass tass Doris:)

    SvaraRadera